Milloin taloyhtiössä pitää olla autojen sähkölatauspaikkoja?

Maaliskuusta 2021 lähtien on ollut voimassa ns. latauslaki eli laki rakennusten varustamisesta sähköajoneuvojen latauspisteillä ja latauspistevalmiuksilla sekä automaatio- ja ohjausjärjestelmillä (733/2020), jonka mukaan sähköautojen latauspisteitä on pitänyt asentaa yhä useampiin kohteisiin. 

Latauslain mukaan sellaisen uuden asuinrakennuksen yhteyteen, jossa on enemmän kuin neljä pysäköintipaikkaa, on asennettava latauspistevalmius siten, että jokaiseen pysäköintipaikkaan voidaan myöhemmin asentaa latauspiste.

Lain mukaan sellaisen laajamittaisen korjauksen kohteena olevan asuinrakennuksen yhteyteen, jossa on enemmän kuin neljä pysäköintipaikkaa, on asennettava latauspistevalmius siten, että jokaiseen pysäköintipaikkaan voidaan myöhemmin asentaa latauspiste.

Mitä latauspistevalmius ja laajamittainen korjaus tarkoittavat?

Latauspistevalmius tarkoittaa pysäköintipaikan putkitusta tai kaapelointia niin, että siihen voidaan asentaa latauspiste myöhemmin. Velvoitetta ei siis ole latauspisteiden asentamiseen, vaan latausvalmiuden toteuttamiseen. Latauspisteiden asentamisesta päättää taloyhtiö, rakennuksen tai pysäköintipaikkojen omistaja.

Laajamittaisella korjauksella tarkoitetaan korjausta, jossa kiinteistön rakennuksen vaippaan tai rakennuksen teknisiin järjestelmiin liittyvien korjausten jälleenrakentamiskustannuksiin perustuvat kokonaiskustannukset ovat yli 25 prosenttia rakennuksen arvosta, kuitenkin rakennusmaan arvo pois lukien. Rakennuksen vaippa on se osa rakennuksesta, joka erottaa lämpöeristetyt tilat ulkoilmasta, maaperästä tai lämmittämättömästä tilasta.

Koska latauslain velvoitteita sovelletaan sellaisessa laajamittaisessa korjauksessa, jossa rakennuksen tai pysäköintipaikkojen sähköjärjestelmiä uusitaan, tulisi rakentamiseen ryhtyvän arvioida millaisia latauspisteitä rakennuksen pysäköintipaikkoihin asennetaan tai tullaan myöhemmin asentamaan, jotta sähköjärjestelmän mitoituksessa ja tilavarauksissa huomioitaisiin riittävästi tulevat tarpeet. Huomiota tulisi kiinnittää sähkönsyöttöjärjestelmän kannalta olennaisiin teknisiin laitteistoihin ja niiden ominaisuuksiin, kuten latauspisteitä syöttävän keskuksen riittävään kapasiteettiin ja laajennusvaraan sekä sähköteknisesti että tilan tarpeen osalta. Sähkön huipputehon tarpeen pienentäminen ja sähkötehon ohjattavuuden parantaminen ovat myös olennaisia tarkasteltavia asioita rakentamiseen ryhdyttäessä.

Vaikka latauslain 6 §:ssä säädetään latauspisteiden ja latauspistevalmiuksien asentamisesta vain laajamittaisten korjausten yhteydessä, on vähintään latauspistevalmiuksien asentaminen käytännössä järkevää aina, kun tehdään rakennusten pysäköintialueilla pinnoituskorjauksia tai muita töitä, joiden yhteydessä putkituksen tai kaapeloinnin asentaminen olisi mahdollista. Näihin tilanteisiin ei kuitenkaan kohdistuisi tämän pykälän velvoitteet latauspisteiden tai latauspistevalmiuden asentamisesta.

Asuinrakennuksen pysäköintitalo

Latauslain asuinrakennusten pysäköintitaloja koskevat velvoitteet koskevat vain asuinrakennusten käyttöön tarkoitettuja uusia tai laajamittaisesti korjattavia pysäköintitaloja. Uusien tai laajamittaisesti korjattavien pysäköintitalojen osalta vaaditaan latauspistevalmius siten, että jokaiseen pysäköintipaikkaan voidaan myöhemmin asentaa latauspiste, jos pysäköintitalo on tarkoitettu yhden tai useamman asuinrakennuksen käyttöön.

Latauspistevalmiusvelvoitteiden ulkopuolelle jäävistä pysäköintitaloista on lain perusteluissa mainittu esimerkkinä toimistorakennusten pysäköintitalot ja liityntäpysäköintiin tarkoitetut pysäköintitalot.

Yhteenvetona:

Latauslain mukainen vaatimus latauspistevalmiudesta uuden tai laajamittaisen korjauksen kohteena olevan:

  • asuinrakennuksen yhteyteen, jossa on alle 4 pysäköintipaikkaa – ei vaadita latauspistevalmiutta

  • asuinrakennuksen yhteyteen, jossa on yli 4 pysäköintipaikkaa – vaaditaan latauspistevalmius jokaiseen pysäköintipaikkaan

  • asuinrakennuksen pysäköintitaloon, jossa on 1 tai enemmän pysäköintipaikkaa – vaaditaan latauspistevalmius jokaiseen pysäköintipaikkaan

Seuraava
Seuraava

Kuukauden kysymys: Mitä tehdä, kun yhtiökokouksen pöytäkirjantarkastaja kieltäytyy allekirjoittamasta pöytäkirjaa?